Acte celebrat el 30 de juliol de 2016 davant de la Galería Arrabal de Callosa.
Bona nit i moltes
gràcies a tots per la seua asistència.
Un llibre sempre
té un autor o autors però molts colaboradors que el fan possible. Jo vull
anomenar públicament a les persones que m’han donat suport en la plasmació
d’este llibre.
Un esment molt destacat
mereix Juan Bautista Galiana Ferrando perquè sense el seu impuls, el seu ànim i
la seua ajuda este llibre no existiria.
A més, gràcies a Juan i amb la seua companyia, vaig passar una vesprada que sempre
retindré en la memòria, la vesprada en què vaig tenir el plaer i l’honor de
conversar amb tot un homenot: el professor i pintor Eberhard Schlotter.
Schlotter em va
contar moltes coses que estan en el llibre i d’altres que no estan però que les
vaig fer servir per a copsar l’espirit del temps en què transcorre l’estudi.
Malauradament Schlotter ens va abandonar l’any passat, i a la seua memòria està
dedicat el llibre que hui presentem.
Els altres
colaboradors que han fet possible el llibre són França Galiana, Joan Yves
Pascual, Maite Cano, Conxi Domènech, Lola Antón i el fotògraf Salvador Pascual.
Per descomptant,
vull agrair Francesc Guardiola, regidor de cultura, que no va dubtar un instant
quan li vaig proposar de publicar la història d’Arrabal.
Vull començar la
presentació amb una referència al lloc on es trobem perquè és l’escenari principal
de l’obra que hui veu la llum. Ara per ara esta replaceta rep el nom oficial de
carrer raval, però en la memòria popular encara perviu amb el nom de racó del
col·letge.
Este topònim té
l’origen en un col·legi que va haver en este casalot que tinc a la meua
esquena. El col·legi s’anomenava com la patrona, Nuestra Señora de las Injurias. El va fundar un retor nucier,
Andrés Devesa Pérez, el 1878, quan excercia les seus funcions parroquials a Callosa.
Este centre educatiu era una mena d’acadèmia que preparava per a l’exàmen
oficial de batxillerat.
Segons el
cronista de la Nucia Miguel Guardiola, biògraf de l’eclesiàstic, Andrés Devesa va
ser un home de forta personalitat que es va dedicar amb cos i ànima a tres activitats:
- l’agricultura,
d’on li va venir el seu malnom, “el retor poma”, perque sempre parlava de
les excel·lents pomes que collia en la seua horta;
- A
la instrucció dels jòvens de la comarca en este col·legi, on va obtenir
grans èxits, com en l’any 1880 quan e setanta-huit alumnes que es van
presentar a l’exàmen oficial només el van suspendre dos,
- La
tercera activitat d’Andrés Devesa va ser l’atenció parroquial. Ací cal
esmenar una anécdota d’home bragat: quan després d’estar a Callosa el van
destinar de retor a Finestrat, el retor poma va fer coneixença del famòs
roder Pinet, a qui solia reprende per les seues malifetes, però a qui va amagar
en la seua heretat del Tossal quan la justícia el volia acaçar.
Andrés Devesa Pérez i els alumnes del Colegio Virgen de las Injurias de Callosa d'en Sarrià |
En la història
de la villa de Callosa, Adolf Salvà reconeix que no sap quan va deixar
d’existir el col·legi. Jo tinc la hipòtesi que degué ser vora l’any 1897 quan
un altre retor, en esta ocassió callosí, Càndido Guardiola Tasa, va fundar amb
altres prohoms del poble el col·legi Nuestra
Señora de los Remedios.
Esta introducció
la faig servir perquè en el mateix edifici on estava el col·legi, vora noranta
anys després, la senyora Imme Reich, va fundar la Galeria Arrabal.
Imagineu-vos per
un instant què haguera dit el retor poma
d’haver vist una dona alemanya jove, guapa i el·legant, obrint una galeria
d’art contemporani en el casalot on ell havia dirigit el col·legi. Jo pense com
molts de vosaltres, haguera dit que el món estava trastornat, però és que l’an
1964, quan la galeria va obrir les portes, el món del retor poma, una societat
d’arrels centenàries, estava desapareixent a tota màquina immers en plena
revolució turística.
Vull subratllar
el substantiu revolució, perquè en estos anys el turisme estava provocant a la
Marina una transformació tan radical de les seues estructures socials, mentals i
econòmiques que el fenòmen mereix este calificatiu.
Cal explicar breument,
que a la comarca es van desenvolupar dos models turístics diferents, que per
descomptat tenien les seues relacions i expansions. D’un costat, estava un
model nou: el turisme anomenat de mases. A grans trets, era un turisme d’estada
curta, on el practicant cercava pasar-se’ho bé sense més pretensions, sense
inquietuds profundes, sense fer cap atenció als factors particulars del lloc on
es trovaba. Era el turisme dels tour operadors, dels avions charters, de les
grans xifres i de les construccions verticals. Com tots els presents sabeu, em
referisc a Benidorm, que va estar comandat políticament en esta època pel
alcalde Pedro Zaragoza Orts.
D’altra banda,
hi ha un model que renaix en estos anys a partir del turisme burgés de
principis del segle XX. Es un arquetip que irradià des d’Altea, i també des
d’altres punts de la Marina Alta, on els visitants, més que turistes, eren
residents ja que la intenció era adquirir propietats per a venir sovint i establir-se
llargues temporades. En conseqüència, els residents s’arrelaven més al terreny,
la qual cosa fa que en ocassions la población autóctona els atorgava la
categoria de veíns.
L’urbanisme que va
implicar este model fugia de la construcción en altura i jo l’he classificat en
dos grups. Bé podía ser un urbanisme de reciclatge, quan el resident reutilitzava
una casa en el centre històric d’un poble o una casa d’horta i la reformava en
un sentit tradicional; o un urbanisme horitzontal i en disseminat, que era quan
el resident construïa de noves una vil·la o un xalet
En general, el
resident que va venir en els anys seixanta prevenia del centre d’Europa. Tenia un
nivell econòmic i cultural elevat, l’animava un ample ventall d’interesos i solia
comportar-se amb respecte i curiositat per la cultura local i l’entorn.
En moltes
ocassions el resident s’establia per oci, però d’altres, venia a treballar. En este
grup es situen, per eixemple, els artistes, que va ser un nombre considerable
dels nous residents. Cal afermar, que este col·lectiu no era desconegut a la
comarca, hi tenim el cas més emblemàtic: la relació de l’escriptor Gabriel Miro
amb Polop, però els intel·lectuals havien hagut d’interrompre les visites per la
guerra civil, la segona guerra mundial i seues seqüeles.
Imatge de l'acte |
En l’època de
què parlem els artistes es van concentrar, sobre tot, a Altea afavorits per l’interés
personal de l’alcalde que llavors presidia l’ajuntament: José María Planelles Zaragoza.
Planelles, que era un apassionat de l’art, va saber mimar i complimentar els
artistes perquè s’establiren al lloc i els va fer servir com assesors
d’urbanisme i com a imatge turística del municipi.
Envoltada en
este grup de gent que volia buscar-se la vida a la comarca mitjançant l’art es
trobava Imme Reich una dona nascuda el 1924 a Hamburgo. La senyora Reich havia
adquirit formació acadèmica i professional en el món de l’art i la decoració a
Alemanya, a més de parlar idiomes. Per tant, era el personatge ideal per a construir
un pont entre els residents que cercaven mobles, objectes o quadres de nivell per
decorar les seues cases, i el grup dels artistes que perseguien viure del seu
treball.
No obstant això,
el pont que volia construir Imme Reich no era tan sols econòmic. Cal imaginar
que els residents de què parlem vivien en un terreny desconegut per a ells, una
mica inhòspit i atrassat, i desitjaven relacionar-se amb altres persones que
estigueren en la mateixa situació amb l’intenció d’obtenir informació, consells
o fer amistats. De l’altre costat, els artistes precisaven d’intercanviar
impressions o de cercar influències. D’esta manera el plantejament d’Imme Reich
va ser crear un espai per als aficionats a l’art, on hom poguera teixir vincles
personals, lúdics, culturals i mercantils.
Esta idea de
negoci va ser una de les raons perquè l’alemanya triara Callosa i, en concret,
este racó. Si Imme haguera volgut obrir una simple tenda d’objectes de
decoració i quadres, l’haguera establida a Benidorm o Altea; però el projecte
anava més enllà i necessitava estar raonablement allunyat dels centres
turístics, que costara un esforç arribar per tal de descartar escuadrinyadors.
També buscava un immoble gran i ample per erigir, més que una galeria d’art, una
casa, sa casa, on es poguera exposar i contemplar art tranquilament mentre es
mantenia una conversa agradable amb persones cultivades.
De fet, si observeu
les imatges que van passant dels interiors d’Arrabal, la galeria no deixava de
ser una casa on hi havia vida; un lloc acollidor que no espantava el visitant, com
ocurreix en moltes galeries d’art, sinó que convidava a sentir-se còmode i a
gust. Per això, també, Imme i el seu marit Federico van fer de l’acte de rebre
i acompanyar personalment el visitant una part primordial de les atencions
d’Arrabal. Es tractava que el potencial client adquirira amb la seua visita una
experiència artística i, a ser possible, se’n anara de la Galeria amb un quadre
o una esculptura sota el braç.
Jo pensé,
després d’haver estudiat la història d’Arrabal, que Imme va aconseguir fer
realitat el somni romàntic que tenia quan va optar per viure a la comarca.
I ho sostinc
perquè un munt d’artistes, que estan arreplegats en les pàgines del llibre, van
exposar a la Galeria. Alguns vivien a la Marina, però d’altres, nacionals i
estrangers, van voler intervenir pel cercle de prestigi que rodejava Arrabal. En
este sentit, Imme i Federico eren molt escrupolosos a l’hora de triar els
artistes que exposaven, i el segell d’artista d’Arrabal va convertir-se en un
distinctiu de qualitat.
Com també, per
cert, era de qualitat el client d’Arrabal, o més ben dit els amics d’Arrabal
perquè la fidelitat de molts ens obliga a qualificar-los amb este mot.
Mitjançant la lectura dels llibres de visita d’Arrabal he comprovat que per
alguns residentes anar a la Galeria es va convertir en un ritual de les seues vacances
a la comarca.
Malauradament, per
les circumstàncies socials, econòmiques i culturals, l’art no estava entre les
prioritats de la població del moment. Per això, crec jo, la trajectoria d’Arrabal
ha passat pràcticament desapercebuda, malgrat que Imme i Federico van intentar fer
públic el seu treball quan van participar en un seguit d’iniciatives culturals
organitzades per les associacions, els centres educatius i l’ajuntament.
Este raonament
justifica l’escriptura i la publicació d’este llibre. El deixar un testimoni
perquè el públic callosí, el d’ara i el d’un futur, puga compendre la
importancia que va tenir la Galeria Arrabal, gràcies a la qual el poble va
connectar amb el corrent turístic i cultural que es va expandir des d’Altea.
Durant els quasi
quaranta anys que Arrabal va estar funcionant, molts forasters van endinsar-se
en el centre històric de la població i Callosa va ser, per a ells, alguna cosa
més que un lloc de trànsit cap a les fonts de l’Algar o cap a Guadalest. Així
les coses, ja no va ser estrany veure pels carrers estrets del poble un cotxe amb
matrícula estrangera perseguint els inobidables rètols grogs. Tampoc veure
algun famòs, com ara el cantant Manolo Escobar, que col·leccionava art i va
freqüentar la galeria.
A més, Arrabal
va formar part del currículum d’un llistat de pintors, ara reconeguts, que han
passejat el nom d’Arrabal i, per tant de Callosa, al llarg del seu periple
artístic pel món. Mitjançant Arrabal molts artistes van conéixer Callosa i la
van reflectir en les seues obres. Alguns d’ells, fins i tot, van viure en les
dos cases que Imme i Federico van adaptar com estudi i habitatge d’artistes. De
fet, la Galeria Arrabal va ser un pol d’atracció per uns quants forasters que
van decidir per tenir una casa a Callosa, o va imantar altres iniciatives
culturals relacionades en el món artístic, com la que tenim ací al mateix racó:
la Fundación Knecht Drenth.
Per últim, i no
menys important, Imme i Federico, van ser mestres capdavanters en un assumpte
que ara està molt de moda i que continua sent una asignatura pendent del poble:
la conservació privada del patrimoni. Ells van ensenyar que una casa antiga podia
ser transformada en un negoci atractiu o en un habitatge comfortable, o que un
garbell, una cistella o un banc de canters no eren trastos vells; al contrari,
si es col·locaven amb delicadeza podien acompanyar una esculptura artística.
De tota manera,
l’interés que puga tenir el llibre ultrapassa l’àmbit callosí. La història
d’Arrabal, la història d’Imme Reich, és també l’història de tots aquells que
van fer possible la revolució turística. De tots es conegut que el turisme en
la nostra comarca no el van fer les grans empreses, sinó la inicitiva, l’esforç
i el treball d’un grapat d’empresaris que van obrir xicotets negocis, com ara
un quiosc, un hotel, un bar o una tenda de souvenirs.
Esta premisa l’ha
feta servir per analitzar el cas d’Arrabal com un tipus paradigmàtic de gestió
empresarial, sobretot des del punt de vista del màrketing, una pràctica en la
qual la Galería va ser bastant innovadora.
Heu de pensar que
en esta època, ni a Callosa, ni a molts pobles de la contornà, els negocis
s’anunciaven. Era normal, tota la clientela era gent del poble i, massa savien,
on es trobaven totes les tendes i quines coses venien.
En canvi Arrabal,
que es projectava cap a l’exterior, va posar cartells a l’entrada del poble i
pels carrers, va fer material publicitari en quatre idiomes per repartir-lo i
enviar-lo per carta, va organitzar festes d’inauguració de les exposicions o va
atraure periodistes que van publicar articles de premsa per tal de donar a
conéixer la galería. En el llibre, el lector té una mostra d’este material
valuós tan per aquells que els agrada el disseny gràfic, com per als nostàlgics
que enyoren el temps passat, quan les coses eren més sencilles i ingènues.
Per acabar, cal anunciar-vos
que és un llibre de fàcil lectura, ni massa especialitzat, ni massa extens. Està
escrit en valencià però inclou la traducció en castellà, està molt il·lustrat i
té un disseny molt cuidat. No obstant això, com tot llibre d’història, és una
obra en marxa, susceptible de ser millorada i aprofundida en alguns aspectes. Jo
tan sols he posat uns fonaments. Espere que algu, en un futur, continue l’obra,
perquè la Galeria Arrabal s’ho mereix.
Moltes gràcies
per l’atenció
Joaquín Ronda Pérez
Joaquín Ronda Pérez
No hay comentarios:
Publicar un comentario